Thursday, March 26, 2015

FELDA UNITED BAKAL BERAKSI DI STADIUM SENDIRI


FELDA sekali lagi bakal menempa satulagi sejarah baru apabila stadium bola sepaknya sudah 80% siap. Mini Staduim FELDA United yang bertempat di Jengka Pahang bakal memberi mercu tanda baru kepada warga Jengka Pahang. Stadium yang mula dibina pada april 2013  dijangkakan akan siap sepenuhnya pada awal bulan April ini. 

Sudah tentulah Felda United FC (FUFC) yang baru-baru ini memintas kedudukan Kelantan di persada Liga Super selepas menang tipis 2-1 ke atas Angkatan Tentera Malaysia (ATM)  di Stadium Majlis Perbandaran Selayang Sabtu lepas bakal beraksi di Stadium sendiri selewatnya bulan april ini. Ia sudah pasti akan memberi semangat baru kepada pasukan bolasepak Felda United FC.

Stadium yang telah menelan belanja lebiih dari RM80 juta ini mampu manampung 20 ribu hingga ke 30 ribu penonton pada satu-satu masa dengan dibekalkan  kapasiti 20,000 tempat duduk. Stadium ini dilengkapi dengan padang rumput sintetik  bertaraf "2 star", berkonsepkan moden dan menepati piawaian yang telah ditetapkan oleh FAM dan FIFA.

Pada awalnya Felda lebih menumpukan pembinaan stadium tersebut manakala kemudahan sukan yang lain akan dilaksanakan dalam fasa kedua yang mana akhirnya akan menjadikan kawasan berkenaan sebagai sebuah komleks sukan.

Tan Sri Isa Samad, Pengerusi Felda turut turun padang membuat tinjauan sambil melihat sendiri perkembangan pembinaan stadium tersebut, turut mengiringi beliau ialah Dato' Hanapi Suhada dan Pengarah Pembangunan Komuniti FELDA, Anuar Malek. 

Mengimbas kembali harapan Tan Sri semasa pembinaan stadium ini, "Kita mempunyai rancangan untuk menghantar lagi anak-anak Felda mendapat latihan di luar negara dalam usaha melahirkan pemain pelapis sebagai satu sumbangan Felda kepada pembangunan sukan negara.


PEMBINAAN STADIUM PADA BULAN FEBRUARI 2014 LEPAS

Dengan terbinanya Stadium Felda di Jengka, di samping Stadium Darul Makmur di Kuantan dan Stadium Temerloh mampu memberi sema­ngat baharu kepada orang Pahang terutama warga Felda untuk melonjakkan mutu sukan terutama bola sepak disamping dapat merancakkan lagi aktiviti ekonomi di kawasan Felda Jengka. 

No comments:

Post a Comment