Monday, February 23, 2015

SURAT TERBUKA BUAT PEMIMPIN MELAYU ISLAM


Assalamualaikum wbt.
Selawat dan salam buat Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW.
Dunia semakin hampir ke penghujungnya. Beratus tahun kita telah habiskan masa dan waktu utk bertelagah dan berbalah sesama kita kerana pangkat, harta dan kuasa. Berapa banyak masa, tenaga dan harta yg dibazirkan utk bergaduh dan bermusuhan sesama sendiri. Kita punyai banyak persamaannya cuma apa yg berbeza hanya nama parti politik.
Kini, CNN dan semua media barat sibuk mengancam Brunei sbb Undang-Undang Syariah. Mereka memboikot semua hotel dan kepentingan Brunei samada di dalam atau luar negara.
Berbeza dengan Malaysia, negara Brunei adalah sebuah negara kecil yg mempunyai sumbernya sendiri iaitu minyak dan gas serta hampir keseluruhan penduduknya Melayu dan Islam. Berbeza dgn Malaysia yg pernah dijajah oleh Jepun dan British, Brunei tidak pernah dijajah sesiapa dan mengamalkan sistem monarki beraja iaitu Sultan Brunei mempunyai kata putus dlm semua perkara. Malaysia pula mengamalkan sistem Demokrasi Berperlembagaan dan semua perkara mesti mendapat persetujuan 2/3 Parlimen dan melalui sistem pilihanraya. Parti Pembangkang yg wujud di Malaysia juga amat teruk mentaliti dan pemikirannya kerana mereka asyik membangkang semata tanpa ada solusi atau memberi penambahbaikan kpd pihak kerajaan. Niat dan tujuan utama pihak pembangkang PR hanya utk menjatuhkan Kerajaan BN bagi membolehkan mereka berkuasa di Putrajaya semata.
PAS pula asyik mendendangkan lagu yg sama setiap kali tiba musim pilihanraya iaitu Hudud sedangkan apa yg sepatutnya diperjuangkan oleh PAS yg mengaku sbg parti Islam ialah Syariah Islam yg mempunyai 4 perkara besar iaitu Ibadat, Munakahat, Muamalat, Takzir dan Jinayat. Hudud, Takzir, Qisas di bwh Jinayat. Takzir dan Qisas telah dilaksanakan Kerajaan cuma Hudud mungkin akan dilaksanakan nanti. Insha Allah. Dlm isu Hudud ini sepatutnya PAS memberikan cadangan dan berbincang sebaiknya dgn pihak kerajaan. Bukan sekadar retorik di pentas ceramah. Jangan memberi pelbagai alasan bg menjalankan perintah Tuhan!
Baru-baru ini Perdana Menteri, DS Najib telah melancarkan Maqasid Syariah. Malaysia adalah negara Islam pertama yg melancarkan Maqasid Syariah sbg indeks negara. Mengapa dlm isu ini pemimpin PAS membisu pula?
Baru-baru ini kita telah diuji. Ianya sbg pengajaran dan ingatan Allah kpd kita. Kelantan yg diperintah oleh PAS (lebih 20 thn) teruk dilanda banjir. Alhamdulillah kita telah berjaya buktikan bhw nilai persaudaraan dan ukhuwah sesama Islam mengatasi batasan ideologi politik. Pemimpin UMNO dan PAS bersatu berganding bahu bantu-membantu. Ini merupakan sikap terpuji disebalik segala ujian Tuhan ini.
Alhamdulillah. Malaysia selepas 50 thn merdeka mengalami banyak perubahan dlm pelbagai aspek. Asimilasi ini semakin hari semakin baik. Kalau dulu pelajar sekolah dan pasukan beragam memakai seluar pendek kini mereka berseluar panjang dan bertudung. Taraf ekonomi Islam juga semakin baik apabila adanya sistem perbankan Islam, Takaful, Ar-Rahn dan lain-lain. Mahkamah Syariah juga telah dibina dgn gahnya di Jalan Duta sbg persediaan utk memindahkan undang-undang drp Mahkamah Sivil. Segalanya perlu dilaksanakan secara berhemah dan bijaksana kerana ancaman Malaysia bukan saja drp dalam negara bahkan yg paling bahaya adalah drp luar negara. Malaysia adalah sebuah negara berbilang kaum dan agama. Harus diingat bahawa Bar Council yg dikuasai oleh para peguam DAP adalah pelindung kpd Common-Law dan penentang utama kpd Undang-Undang Islam. Hampir semua pemimpin PKR dan DAP samada Cina atau India berpegang kpd agama Kristian Evangelist yg sejak drp Perang Salib lagi memang memusuhi Islam. Cita-cita dan matlamat Evangelist ini hanya utk menghancurkan Islam dgn apa cara sekalipun! Apakah pemimpin PAS tidak menyedari hal ini atau mereka sekadar "memejam mata" demi kuasa dan matlamat utk menjatuhkan UMNO semata?
Apa yg utama sekarang ialah perpaduan dan penyatuan ummah. Ini adalah masa yg terbaik utk UMNO dan PAS bergabung demi ummah. Tidak timbul soal siapa memerlukan sesiapa kerana melihat kpd statistik sokongan org Melayu kpd UMNO dlm PRU13 semakin meningkat manakala sokongan semakin menurun kpd PAS. Justeru, PAS tidak perlu menggunakan alasan ini sbg alasan utk menolak penyatuan dgn UMNO. Kedudukan PAS dlm PR pula adalah ketiga selepas DAP dan PKR. Jentera PAS pula digunakan maksima oleh calon PKR dan DAP sewaktu pilihanraya sahaja namun diabaikan selepas pilihanraya bahkan di Pulau Pinang tiada jawatan Exco diberikan kpd PAS. Lebih memalukan apabila PAS sekadar membisu apabila Bendahari PAS, Sdra. Aszuree dipecat drp semua jawatan dlm Kerajaan Negeri Pulau Pinang hanya kerana menegur Lim Guang Eng dlm Muktamar PAS di Johor baru-baru ini.
Seluruh umat Melayu di Malaysia amat mengharapkan penyatuan UMNO dan PAS. Kami mengharapkan perpaduan demi ummah. Bersatu teguh, bercerai kita roboh. Membina sebuah tamadun bangsa mengambil masa beratus tahun tapi utk menghancurkannya hanya memerlukan tempoh kurang drp setahun. Buang segala ego wahai pemimpin PAS dan UMNO. Bersatulah demi ummah!
Ikhlas demi ummah,
Anak Jati Paka
Shah Alam, Selangor
19hb Februari 2015

No comments:

Post a Comment