Thursday, February 21, 2013

MEREKA SENTIASA MEMUSUHI KITA



Kuala Lumpur (ANATRA) - Mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan hubungan Malaysia dengan Australia tidak akan terpengaruh oleh isu penahanan Senator Australia Nick Xenophon saat memasuki negara ini. 
Malaysia mempunyai hak untuk menegakkan hukum sendiri termasuk melarang individu memasuki negara tersebut, kata Mahathir seperti dikutip Bernama, Senin. 
"Jika beliau (Xenophon) datang ke sini dengan niat tidak baik, adalah lebih baik tidak datang ke sini," katanya setelah menghadiri Festival Sambutan Tahun Baharu Cina 2013 di Kuala Lumpur. 
Dr Mahathir mengulas mengenai penahanan Senator Australia itu di Terminal Penerbangan Tarif Murah (LCCT), Sepang pada Sabtu (16/2), setelah didapati mempunyai catatan tak baik terkait Malaysia. 
Namun ia menegaskan bahwa Pemerintah Australia juga berhak melontarkan kritikan terkait insiden penahanan warganya itu. 
"Jika mereka mau mengkritik, mereka boleh mengkritik. Kita tidak perlu melayani mereka," katanya. 
Sebelumnya dalam sambutannya di acara tersebut, Mahathir mengingatkan semua rakyat supaya senantiasa mengamalkan sikap bekerja sama demi kestabilan dan keamanan rakyat Malaysia yang terdiri atas berbagai suku dan agama. 
"Malaysia adalah negara yang berbilang kaum tetapi kita tidak bermusuh antara kaum, sebaliknya kita lebih suka bekerja sama. Karena kita bisa berbagi, negara kita menjadi aman dan kita dapat berbagi kejayaan dalam negara kita ini. Tidak ada siapa yang ketinggalan," katanya. 
Festival tersebut diresmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga dihadiri isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Dr Mahathir, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali serta menteri kabinet.