Sunday, May 3, 2015

WARGA CHINA DI MANA MEREKA MENGHILANG DAN BERSEMBUNYI ???


Saya tidak pasti samaada imigresen Malaysia tahu dimana pelancong-pelancong warga negara China ini menghilang dan bekerja.

“Bayangkan negara China yang mempunyai lebih 1.3 bilion penduduk diberi kebebasan masuk ke negara. Jika lima peratus daripada jumlah itu berbuat begitu, untuk setahun seramai 60 juta rakyat China akan berada di negara ini.

“Jika 25 peratus daripada 60 juta tidak pulang ke negara mereka selepas masuk ke Malaysia, itu menjadikan lebih kurang 15 juta orang setahun daripada mereka akan kekal dalam negara ini.


Kerajaan perlu melihat  dengan lebih menyeluruh kerana bimbang penambahan wanita-wanita dari negara itu yang bekerja secara haram di pusat maksiat bakal menjadikan negara ini terkenal dengan industri pelacuran.

“Bayangkan berapa kos perlu ditanggung kerajaan jika satu juta daripada mereka ditahan sehingga pihak berkuasa perlu menyediakan tempat tahanan serta makan minum sementara menunggu mereka dihantar pulang.


Jangan fikirkan kemasukan dana asing daripada sektor pelancongan sahaja sebaliknya perlu mengkaji kesan-kesan negatif yang bakal timbul berikutan cadangan tersebut.

No comments:

Post a Comment