Thursday, December 25, 2014

MALAYAN UNION 3 - Memujuk Sultan Johor


Mula-mula Willan mengadap Sultan Johor, dengan keyakinan jika beliau berjaya memujuk baginda menandatanganinya, raja-raja lain akan mengikut langkahnya.
Pada 8 september 1945, beliau bertolak ke Johor Bahru untuk mengadap sultan di Istana Pasir Pelangi. Willan mengulas bahawa sultan "nampaknya amat gembira berjumpa kami dan sepanjang temu ramah itu, sekalipun tidak membayangkan yang pihak British telah menghampakan baginda walaupun tewas di negeri Johor".
Beliau nampak perubahan sikap sultan dan pendirian baginda yang memihak kepada British. Dalam pertemuan itu, baginda berkata elaun 20,000 dolar yang dibayar Jepun kepadanya sama dengan jumlah yang dibayar oleh kerajaan British. Bagi Willan, kenyataan ini penting. Sebelum pendudukan Jepun, elauan bulanan baginda datang dari dana negeri Johor.
Willan menjelaskan pentingnya wujud sebuah pentadbiran tentera. Beliau juga menerangkan mengapa baginda serta majlis negeri belum berfungsi.
Sultan Johor bersetuju sepenuhnya dan berkata, hasrat baginda cuma ingin menyaksikan perbarisan di Singapura bagi menandakan penyerahan kalah Jepun. Selepas itu baginda mahu terus ke England secepat mungkin.
Kemudian Willan pergi ke Selangor yang sudah bertukar sultan ketika pendudukan Jepun. Sebelum perang lagi, British menganggap sultan baru itu tidak sesuai mewarisi tahta. British secara terbuka memaklumkan yang mereka tidak akan megiktirafnya.
Disebabkan itu, Willan memilih untuk bercakap hanya dengan calon yang diiktiraf British. Bagaimanapun tidak ada perbincangan untuk menabalkan calon berkenaan sebagai sultan.
Sebaliknya British mengumpan calon itu dengan berkata bahawa mereka akan mengiktirafnya jika beliau menandatangani perjanjian. Tidak hairanlah beliau terus menerima Pentadbiran Tentera, mengantungkan majlis negeri dan menghadkan pergerakkannya.
Destinasi seterusnya dalam perjalanan Willan yang diatur begitu teliti adalah pertemuan dengan Sultan Kedah. Baginda juga ditabalkan sewaktu penjajahan Jepun.
Willan secara jelas merujuk Tunku Badlishah dengan panggilan Regent (wakil Raja) dan bukannya Sultan. Beliau mengulangi kenyataan yang sama kepada sultan Kedah.
Namun apabila beliau berkata bahawa wakil raja dan majlis mesyuarat kerajaan negeri tidak dibenarkan berfungsi, "Regent nampak sedikit tergejut".
Beliau memaklumkan kepada baginda bahawa Raja England tidak akan mengiktiraf baginda sebagai sultan kerana dasar sekarang tidak mengiktiraf sultan yang ditabalkan pada zaman pendudukan Jepun. Oleh itu baginda tidak boleh melaksanakan sebarang tugas seorang sultan yang sah.
Pertemuan dengan baginda bagaimanapun mengugat keyakinan Willan. Ini memberi petanda baginda mungkin menimbulkan masalah dalam runfmdingan dengan MacMichael.
Bersambung......

No comments:

Post a Comment