Tidak pernah kita bayangkan kerja-kerja sukar seperti pembinaan terowong untuk projek seperti MRT SBK dan MRT SSP dilaksanakan di Malaysia. Sebagai sebuah negara yang menuju ke negara Maju kita perlu bersedia menghadapi apa jua cabaran untuk menjadikan negara kita sebagai sebuah negara maju.
Seperti yang telah kita sedia maklum projek MRT SBK telah siap sepenuhnya pada tanggal 17 Julai 2017. MRT Sungai Buloh – Kajang sepanjang 51 km yang akan menjadi “game-changer” dan membawa satu lonjakan berganda bagi warga ibu kota.
Manakala projek Projek MRT SSP ini pula bakal menyumbang kepada lonjakkan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Lembah Klang sebagai sebuah World Class City dan meningkatkan tahapnya dari segi livabiliti kawasan ini.
Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT) Corp telah bersedia melaksana menggali terowong bawah tanah bagi laluan Sungai Buluh -Serdang dan Putrajaya (SSP).
Laluan MRT Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) akan menghadapi kerja pengorekan terowong yang lebih rumit dan mencabar berbanding Laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) disebabkan keadaan geologi bawah tanah.
Selain struktur tanah yang berbeza, terdapat tujuh garis sesar (fault line) yang akan memperlahankan kerja-kerja pengorekan tersebut. Projek ini dijangka siap sepenuhnya pada Julai 2022 dan akan memiliki 35 stesen, termasuk 11 stesen bawah tanah di sepanjang 52.2 km jajaran.
The S776 tunnel boring machine sekali lagi akan hilang di bawah tanah sehingga suku akhir tahun 2019 untuk kerja-kerja garis SSP terakhir digunakan untuk mengangkut terowong kembar panjang 9.5km di MRT Sungai Buloh-Kajang. Barisan ini kini berkhidmat hampir 120,000 penumpang setiap hari.
MRT akan melaksanakan pemeriksaan mesin-mesin pengorek terowong sebelum di bawa ke Malaysia. MRT menambah 4 lagi mesin baru daripada 8 mesin yang telah sedia ada yang akan digunapakai semula daripada projek MRT Sungai Buloh -Kajang yang lalu. Ini menjadikan keseluruhan mesin ysng digunakan berjumlah 12 buah mesin.
Empat Mesin tambahan ini akan digunakan untuk melakukan kerja-kerja membuat terowong untuk projek MRT yang ke dua ini.
Seperti yang telah kita sedia maklum projek MRT SBK telah siap sepenuhnya pada tanggal 17 Julai 2017. MRT Sungai Buloh – Kajang sepanjang 51 km yang akan menjadi “game-changer” dan membawa satu lonjakan berganda bagi warga ibu kota.
Manakala projek Projek MRT SSP ini pula bakal menyumbang kepada lonjakkan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Lembah Klang sebagai sebuah World Class City dan meningkatkan tahapnya dari segi livabiliti kawasan ini.
Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT) Corp telah bersedia melaksana menggali terowong bawah tanah bagi laluan Sungai Buluh -Serdang dan Putrajaya (SSP).
Laluan MRT Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) akan menghadapi kerja pengorekan terowong yang lebih rumit dan mencabar berbanding Laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) disebabkan keadaan geologi bawah tanah.
Selain struktur tanah yang berbeza, terdapat tujuh garis sesar (fault line) yang akan memperlahankan kerja-kerja pengorekan tersebut. Projek ini dijangka siap sepenuhnya pada Julai 2022 dan akan memiliki 35 stesen, termasuk 11 stesen bawah tanah di sepanjang 52.2 km jajaran.
The S776 tunnel boring machine sekali lagi akan hilang di bawah tanah sehingga suku akhir tahun 2019 untuk kerja-kerja garis SSP terakhir digunakan untuk mengangkut terowong kembar panjang 9.5km di MRT Sungai Buloh-Kajang. Barisan ini kini berkhidmat hampir 120,000 penumpang setiap hari.
MRT akan melaksanakan pemeriksaan mesin-mesin pengorek terowong sebelum di bawa ke Malaysia. MRT menambah 4 lagi mesin baru daripada 8 mesin yang telah sedia ada yang akan digunapakai semula daripada projek MRT Sungai Buloh -Kajang yang lalu. Ini menjadikan keseluruhan mesin ysng digunakan berjumlah 12 buah mesin.
Empat Mesin tambahan ini akan digunakan untuk melakukan kerja-kerja membuat terowong untuk projek MRT yang ke dua ini.
No comments:
Post a Comment