Monday, January 29, 2018

TAK ADA SEKOR PUN DARI PEMBANGKANG YANG BERANI HANTAR NAMA KE SPRM


Nampaknya tidak ada seorang pun dari pemimpin parti pembangkang yang berani menawarkan diri mereka kepada untuk ditapis bebas dari rasuah oleh pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM). Samada mereka tak berani atau mereka ada masalah berkenaan rasuah. Memandangkan pemimpin tertinggi mereka sendiri ditangkap kerana rasuah. 


Perkara ini disahkan oleh Timbalan Ketua Pesuruhjaya (operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki. Tidak ada seorang pun dari parti yang datang untuk di tapis SPRM kecuali beberapa senarai daripada kerajaan Barisan Nasional (BN). Namun semua nama ini tidak boleh didedahkan bagi mengelakkan sebarang spekulasi semasa proses tapisan. 

Rasany banyak sebab kenapa pembangkang takut untuk memberi nama pemimpin mereka untuk tapisan ini. Antaranya Lim Guan Eng yang terpalit dengan isu Terowong dasar laut, dan rumah yang dibelinya dengan harga dibawah pasaran. 

Manakala Nga Kor Meng dan Ngeh Ko Ham pula  mungkin dengan .isu banjir di Kelantan dimana mereka dikatakan mereka terlibat dalam projek pembalakan melibatkan lebih 4,000 hektar di Gua Musang - antara kawasan paling teruk terjejas akibat banjir besar di Kelantan pada 2014.

Itu semua ada kemungkinan - samada mereka terlibat atau tidak dengan rasuah, dengan menolak untuk ditapis oleh SPRM menunjukkan seoalh-olah ada sesuatu yang tersembunyi  sedang disembunyikan. 

SPRM pun sudah memberi jaminan  bahawa mereka akan mengikut etika dan amanah mereka tidak akan membocorkan rahsia kepada mana-mana pihak. Terpulanglah kepada mana-mana parti politik yang mahu membuat test samada mereka bebas dari virus rasuah atau tidak. 

“Terpulanglah kepada mana-mana parti politik yang mahu kami membuat tapisan calon-calon pilihan raya, yang pentingnya kami sedia membantu.


 Azam juga berkata, pihaknya masih lagi menjalankan siasatan projek Terowong Dasar Laut Pulau Pinang dan memanggil 10 lagi saksi baharu iaitu tambahan daripada 76 saksi yang sudah diambil keterangan sebelum ini.

Nampaknya susah lah mereka yang terlibat dengan penyelewengan projek Terowong Dasar Laut, banyak bukti dan data telah terkumpul. Tentu mereka yang terlibat tak dapat tidur malam. Betul tak Guan Eng ? 

No comments:

Post a Comment