Tuesday, January 30, 2018

ROS SIASAT STATUS CEC DAP !



Nampaknya pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP yang terbaru ini tidak dapat lari dari kontroversi. Kejayaan dua beranak Dinasti Lim mengekalkan kedudukan mereka memang menimbul banyak spekulasi.  Bagaimana seorang yang dipenuhi dengan skandal rasuah dan salahguna kuasa masih lagi diberi tempat dalam DAP. Sudah tentu ianya mengundang banyak tanda soal.

Justeru itu siasatan yang telus dan terperinci pihak Jabatan Pendaftaran Perutubhan (ROS) amatlah diharapkan bagi perkara ini. ROS pun masih lagi menjalankan sisatan mengenai aduan akar umbi ahli DAP terhadap pemilihan semula CEC DAP  tahun lepas yang didakwa tidak sah dan tidak mengikut undang-undang. 

Sehingga kini ROS masih mennyiasat dan belum ada lagi sebarang keputusan berhubung dengan status CEC DAP. dan kedudukan parti itu. Perkara ini dijelaskan oleh Ketua Pengarahnya sendiri, Surayati Ibrahim, yang menyatakan status parti tersebut masih belum diputuskan kerana siasatan masih belum selesai.

“Setakat ini belum diputuskan (status sama ada CEC DAP sah atau tidak sah), ia masih lagi dalam siasatan,”

Menunggu keputusan siasatan ini membuatkan pemimpin DAP terutama Lim Guan eng dan Lim Kit Siang dalam dilema. Seolah-olah menunggu hukuman mati. Adakah ROS akan membuat kejutan sebelum PRU 14 ini ? DAP perlu bersedia dengan segala kemungkinan sahaja.  Hanya mereka yang tahu samada mereka menipu atau tidak dalam pemilihan yang diadakan. 

ROS sewajarnya membuat keputusan segera me­ngenai sta­tus pemilihan se­mula CEC DAP sama ada sah atau tidak kerana aduan daripada 16 perwakilan dan ahli DAP yang mahukan pemilihan diadakan semula. 

Nampaknya drama pemilihan DAP tidak pernah habis, bantahan demi bantahan di buat oleh ahli DAP sendiri kerana mereka hilang kepercayaan kepada pucuk pimpinan mereka yang memalukan. Ini lah sejarah DAP yang mempunyai pemimpin yang penuh dengan skandal dan penyelewengan. 

DAP hari ini bagaikan sebuah parti segala yang dimiliki oleh "perompak" dan "penyamun" 

Bantahan terhadap pemilihan CEC DAP pada 12 November 2017 itu melibatkan pelbagai isu termasuk kertas undi tidak diletakkan nombor siri dan nama calon, tiada pa­meran senarai nama calon di media dan proses pengiraan undi dibuat secara tertutup tanpa sebarang pemerhati dan wakil.

Antara yang membuat aduan kepada pihak ROS adalah Timbalan Pengerusi DAP Cawangan Asam Kumbang, Santokh Singh yang mendakwa pemilihan semula itu tidak mengikut undang-undang ditetapkan.

Sebelum ini, CEC DAP didapati tidak sah dan terbatal oleh ROS sebanyak dua kali iaitu pada 15 Disember 2012 dan 29 September 2013.



No comments:

Post a Comment