Tuesday, August 15, 2017

ADAKAH KILANG HARAM SUMBER KEWANGAN MEREKA ?

Tiba-tiba Ketua Menteri Pulau Pinang megelupur tak tentu fasal berkenaan isu kilang haram. Kononnya memberi amaran kepada semua pihak agar tidak menyalahkan Kerajaan DAP Pulau Pinang sekiranya bangunan yang beroperasi secara haram dirobohkan. 

Kenapa mengelabah sangat ni Guan Eng ? Kenapa nak salahkan dengan desakan dari rakyat ? Jika kilang itu melakukan kesalahan beroperasi secara haram maka memang sewajarnya ia dirobohkan atau di tutup. Sebelum ini bukan ke kerajaan DAP sibuk sangat meroboh kedai-kedai dan penjaja-penjaja dengan rakusnya.

Menurutnya lagi jika SPRM mengeluarkan arahan perobohan, tindakan SPRM itu diandaikan sebagai mencampuri urusan kerajaan negeri. PERSOALANNYA, adakah kerajaan DAP Pulau Pinang merestui kewujudan kilang-kilang haram yang ada di negeri tersebut ? Adakah itu dasar pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang ?

 Sebagai Ketua Menteri, sepatutnya Lim Guan Eng memberi kerjasama yang sepatutnya kepada SPRM, bukan membuat kenyataan-kenyataan yang boleh mengelirukan rakyat. Apa maknanya Lim Guan Eng sebagai Ketua Menteri menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) dengan SPRM sebelum ini. Jadi buktikanlah ketelusan, integriti dan amanah. 

Atau mungkin Guan Eng ada sesuatu yang nak disembunyikan daripada pengetahuan rakyat ? Sebab itulah beria-ria sangat mempertahankan EXCO Kasih Sayang dia tu. 

Tuduhan kilang haram tersebut adalah masalah BN menunjukkan DAP sebenarnya suka putar belit dan bermain wayang. Sudah dua penggal memerintah masih lagi menyalahkan BN. Jelas sekali Pulau Pinang perlu digantikan oelh seorang Ketua Menteri yang lebih cerdik. Dalam DAP pun ramai lagi tokoh-tokoh yang lebih baik dari anak beranak Lim, gantikan sahaja daripada memalukan DAP. 

 

No comments:

Post a Comment