Tuesday, June 14, 2016

TENTERA DARAT KITA DIHORMATI DUNIA





Banyak versi cerita dan kisah-kisah keberanian tentera kita di Bosnia. Namun tidak semua dicerita dan diokumenkan dengan jelas. Boleh jadi ada perkara-perkara yang perlu dirahsiakan. Boleh jadi ! Namun ada cerita yang boleh kita banggakan untuk tatapan rakyat agar menghargai jasa dan perjuangan parajurit negara.

(1) Kehebatan dan keberanian terserlah ketika perang meletus di Bosnia apabila pasukan komando Malaysia (GGK) telah diminta mengawal bangunan dan anggota UN disana. Anggota komando GGK juga telah ditugaskan oleh pihak UN untuk membentuk pasukan QRF (Quick Reaction Force) bagi menyelamat anggota dan juruterbang yang ditembak jatuh atau ditawan oleh pihak Serb.

(2) Pasukan tentera Malaysia juga telah menjadi rebutan antara pasukan British dan US ketika tugas pengaman di Bosnia kerana mereka telah terbukti handal dalam peperangan hutan selain kerana keberanian, bagaimanapun Malaysia telah memilih untuk berkihdmat bersama sama dengan pasukan British memandangkan faktor keserasian antara negara Komanwel.

bersambung DISINI.....

http://www.mykedaulatan.com/

https://www.facebook.com/friendsofkedaulatan/



No comments:

Post a Comment