Monday, June 27, 2016

AWAS, KEJARA DIKUATKUASAKAN




Setelah menunggu sekian lama, akhirnya Kabinet akan meluluskan Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (Awas) dan Sistem Pemberian Mata Demirit Kesalahan Jalan Raya (Kejara). 

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Lliow Tiong Lai  berkata AWAS dan KEJARA akan dikuatkuasakan sebaik sahaja mendapat kelulusan Kabinet. Sebenarnya pindaan ke atas Akta Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berkaitan sistem ini sudah pun diluluskan oleh Parlimen Mei lalu. 

Sistem ini sebenarnya berfungsi dengan cara pemotongan markah keatas pemandu. Dkhabarkan kedua-dua sistem dan undang-undang telah pun siap dan ada kemungkinan akan berjalan serentak. 


Sebelum ini rakyat tertanya-tanya bagaimana kaedah ini dilaksanakan. Kebanyakkan mereka memberikan reaksi positif  walaupun ada sesetengahnya bimbang ianya akan menyusahkan mereka. 

Sepatutnya kedua-dua sistem ini dilaksanakan pada Mei lepas, oleh kerana masalah teknikal dan kekangan berkaitan Akta JPJ dan Polis maka ia terpaksa ditangguhkan sementara, kata Tiong Lai.

Beliau berharap perlaksanaan kedua-dua sistem ini akan memberi kesan yang positif dalam mengurangkan kes kemalangan jalan raya. Banyak negara lain sudah melaksanakan. Angka kematian di negara kita akibat kemalangan amat membimbangkan, jika tidak ada satu tindakkan segera dilakukan 




No comments:

Post a Comment