Saturday, August 4, 2018

ARUL TERIMA RM 5 JUTA, TAK TAHU KE ?




BAWA USUL POTONG GAJI LIM GUAN ENG RM10.

Kerajaan PH masih berterusan dengan amalan politik bocor dan dedah maklumat “separuh masak”. Separuh masak bermaksud pendedahan itu tidak terperinci, tiada salah laku dan ada muslihat lain. Semua ini bertujuan untuk mengalih parhatian rakyat daripada janji yang dicapati.

Terbaru pendedahan oleh Lim Guan Eng di Dewan Rakyat mengenai elaun RM5 Juta yang di terima oleh Arul Kanda untuk tempoh 6 bulan. Hakikatnya ia adalah elaun secara “pakej” atau lump sum. Maksudnya, dia tidak boleh claim benefit bulanan yang lain. Apa yang tidak djelaskan, beliau menerima elaun yang kurang berbanding semasa bekerja dengan Bank di UAE sebelumnya.

Dia mengambil alih tanggungjawab itu daripada pengurusan sebelumnya demi negara. Ia ada misi khas dan bersyarat. Dia menunaikannya kerana berjaya mengurangkan hutang 1MDB daripada RM50 Bilion kepada RM30 Bilion. Tidak ada salah laku dalam pembayaran elaun itu. Kerajaan sekarang sepatutnya mengarahkan 1MDB melunaskan baki RM2.5 juta lagi yang Arul belum terima.

Arul Kanda tidak menyalahkan pengurusan sebelumnya. Dia tidak macam Menteri PH termasuk Lim Guan Eng. Sudahlah janji tidak ditunaikan tetapi suka menyalahkan orang lain pula. Sepatutnya Lim Guan Eng tidak terima elaun Menteri kerana harga minyak masih tidak turun sampai sekarang.

Kalau Lim Guan Eng suka menyalahkan orang lain melalui pendedahan separuh masak di Parlimen maka dia patut berani membersihkan dirinya melalui proses mahkamah. Jangan jadi pondan iaitu berharap kesnya digugurkan untuk membersihkan diri. Lim Guan tetap akan dilihat tidak bersih kerana tidak berani membersihkan dirinya melalui perbicaraan.

Justeru, wajar ahli Parlimen pembangkang membawa usul di Dewan Rakyat supaya gaji Menteri Kewangan di potong RM10 sahaja kerana makan gaji buta sedangkan harga minyak tidak turun, tol tidak dihapuskan dan ringgit yang terus merudum. Dia mainkan isu hutang negara RM 1 Trilion tetapi secara senyap menambah hutang negara dalam tempoh 3 bulan kerana menerbitkan Bon sebanyak RM22 Bilion.k


Dr Fuad Zarkashi

No comments:

Post a Comment