Monday, May 28, 2018

ZETI, MAHATHIR , GUAN ENG ...SIAPA BERCAKAP BENAR ?






Sejak Zeti bagitau Ekonomi negara kekal kukuh dengan rezab RM430 bilion dan hutang NEGARA RM686.8 bilion dia sudah tidak muncul lagi untuk memberi apa-apa kenyataan.

Zeti bukan ahli politik yang pandai berlakon siap dengan replika cek atau menangis di depan kamera, bila dia kata ekonomi kekal kukuh maknanya KUKUHLAH.

9 tahun Najib berjaya mentadbir Malaysia dalam keadaan ekonomi dunia yang merudum teruk dan bangkit sebagai salah satu negara yang mempunyai pertumbuhan ekonomi yang tinggi bahkan Ekonomi Malaysia berkembang 5.4% pada suku pertama 2018 di bawah pentadbiran Barisan Nasional.

Bagaimana dalam keadaan ekonomi yang kukuh tiba-tiba wang rakyat di tagih untuk membayar hutang negara ?

Jadi rakyat nak tahu antara Zeti, Tun M dan Guan Eng  siapa yang berbohong dan siapa yang bercakap benar ?



Malaysia mencatat Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 5.4 peratus bagi suku pertama tahun ini, lebih rendah berban­ding 5.6 peratus bagi tempoh sama tahun lalu.


Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Muhammad Ibrahim berkata, perkemba­ng­an ekonomi negara didorong oleh aktiviti sektor swasta yang berterusan iaitu 5.2 peratus dan pertumbuhan eksport bersih yang kukuh pada 62.4 peratus.

Utusan Malaysia 



Ketua Ekonomi QI Global, Shan Saeed, berkata kerajaan baharu perlu menghantar isyarat positif kepada pasaran dan peserta pasaran menerusi pembentukan Majlis Penasihat Kerajaan, membabitkan pembuat keputusan berpengalaman seperti bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz. 

"Beliau (Zeti) mempunyai krebiliti dan akan menjelaskan  kepada peserta pasaran  mengenai cara kerajaan berusaha menggerakkan strategi ekonomi.


"Beliau memantau sepenuhnya landskap ekonomi negara dan percaya kepada ekonomi berasaskan pasaran bebas dengan campur  tangan minimum kerajaan," katanya kepada Bernama News Channel di sini hari ini.

Malaysian Digest 



KELUARAN Dalam Negara Kasar (KDNK) mencatat pertumbuhan lebih kukuh sebanyak 6.2 peratus kepada RM256.9 bilion untuk suku pertama tahun ini, iaitu lebih tinggi berbanding 5.1 peratus pada suku keempat 2013.


Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz berkata, peningkatan pertumbuhan tersebut didorong oleh permintaan dalam negara yang lebih kukuh dan eksport bersih yang kembali pulih.

Sinar Harian 17 Mei 2014


No comments:

Post a Comment