Tuesday, May 29, 2018

BN TAK PERNAH SUSAHKAN RAKYAT BAYAR HUTANG




Gaji RM4000 sebulan, simpanan bank ada RM20k, kwsp ada 120k, hutang kereta RM700 sebulan x 7 tahun, hutang rumah RM1000 sebulan 25 tahun, hutang tv RM200 x 2 Tahun, hutang sofa RM300 sebulan x 2 tahun, hutang pinjaman peribadi RM 200 Sebulan x 36 bulan,

Semua hutang ada jadual pembayaran setiap bulan mengikut lunas-lunas perjanjian yang telah ditetapkan. Belum pernah seseorang tu tiba-tiba kelam kabut sampai minta derma orang lain sebab nak bayar semua hutang atau separuh daripada hutang-hutangnya yang telah ada jadual pembayaran setiap bulan.

Bank atau syarikat kewangan pun takkan luluskan mana-mana pinjaman kalau mereka tengok seseorang tu tak mampu atau ada banyak komitmen lain dia kena bayar yang menunjukkan dia tak mampu untuk bayar.

Itu hutang orang perseorangan, hutang negara tentulah lebih rumit. Seseorang yang nak di isytihar bangkrap pun ada syarat-syarat dan kaedah-kaedahnya yang tertentu antaranya termasuklah ketidak mampuannya membayar hutang-hutangnya dalam beberapa tahun. Itu pun bank akan hantar surat peringatan berkali-kali sebelum membuat tindakan.

Negara kita gagal bayar hutang ke? Yang buat kelam kabut - haru biru buat drama sinetron tu kenapa ?

No comments:

Post a Comment