Tuesday, March 27, 2018

PENYUSUNAN SEMULA RAPID KL DI SEPANJANG MRT SBK



Sudah terbukti Rapid Bus Sdn Bhd, yang menyediakan perkhidmatan bas diseluruh Lembah Klang telah memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat Malaysia. Pekerjanya berdisiplin, kemas dan profesional telah mengangkat nama Rapid sebagai sebuah syarikat pengangkutan awam yang berjaya.

Rapid Bus juga menyediakan perkhidmatan bas perantara untuk setiap stesen MRT dengan kekerapan 10 ke 15 minit setiap satu. Kali ini Rapid Bus Sdn Bhd akan menyusun semula laluan basnya di sepanjang Laluan MRT Sungai Buloh-Kajang (SBK Line).

Dalam satu kenyataan hari ini, Rapid Bus bahawa langkah itu adalah untuk meningkatkan lagi penyampaian perkhidmatan, kesalinghubungan dan mobiliti untuk pelanggannya mulai 1 April 2018.

"Beberapa laluan bas peringkat Rapid KL akan diserahkan kepada perkhidmatan bas pengantara MRT untuk meningkatkan dan mengoptimumkan penggunaan aset dan meningkatkan kesalinghubungan dan mobiliti," katanya.

"Ini akan menjadi kali ketiga perkhidmatan bas pengantara MRT mengambil alih laluan yang dikendalikan oleh perkhidmatan bas peringkat Rapid KL sejak pelancaran Fasa Dua rangkaian bas pengantara MRT pada Julai tahun lepas," kata kenyataan itu.

Inisiatif yang akan dijalankan di bawah penstrukturan semula adalah:

* Menamatkan laluan bas Rapid KL 301 (antara Hub Sri Nilam dan Taman Midah), T771 (antara Subang Bestari dan Subang Perdana) dan T800 (antara Pelangi Damansara dan Bandar Utama) dari 1 April.

* Laluan T305 (di antara MRT Taman Midah dan Hub Sri Nilam) akan dijadikan perkhidmatan bas pengantara baru di stesen MRT Taman Midah untuk menggantikan laluan bas Rapid KL 301. Laluan ini akan dilanjutkan ke Entrance B, Stesen MRT Taman Midah.

* Laluan T803 (antara MRT Kwasa Sentral dan Subang Suria) akan disesuaikan untuk menampung laluan yang disampaikan oleh laluan Rapid KL T771 (antara Subang Bestari dan Subang Perdana) dan diperluas ke Subang Perdana.

* Pelanggan yang melancong di Laluan T800 boleh memilih laluan bas Rapid KL 780 (antara Kota Damansara dan Pasar Seni) atau 802 (LRT Kelana Jaya dan Kota Damansara) ke Bandar Utama selepas laluan berhenti beroperasi dari 1 April.

* Penyusunan semula kecil ke Laluan T104 (antara MRT Kampung Selamat dan Kg Baru, Sungai Buloh) untuk menampung kawasan perindustrian di sepanjang Jalan Baru, Sungai Buloh untuk memenuhi keperluan pelanggan.

* Laluan bas Rapid KL T402 (antara LRT Salak Selatan dan HUKM) dan T772 (antara Bukit Subang dan Lapangan Terbang Subang) akan disambungkan untuk menghubungkan Entrance A dari Stesen MRT Taman Midah dan stesen MRT Kwasa Sentral selepas laluan diberikan kepada pemancar MRT perkhidmatan bas.

Pelanggan yang ingin ke Lapangan Terbang Subang boleh menaiki laluan bas Rapid KL 772 (antara Subang Suria dan Pasar Seni) atau T804 (antara MRT Kwasa Sentral dan Subang Perdana) dari Subang Perdana.


Tambang bas dan waktu operasi kekal tidak berubah.

No comments:

Post a Comment