Thursday, March 15, 2018

KENAPA KERAJAAN TAK TUNTUT RM430 JUTA DARI SWITZERLAND ?


Ada usaha-usaha dari pihak pembangkang Malaysia yang mencuba mempengaruhi atau melobi Ahli-ahli Parlimen SDP agar membentangkan usul di Parlimen Switzerland dan mendorong campurtangan kerajaan Switzerland ke atas wang sebanyak RM430 juta yang dikatakan milik 1MDB. 

Selama bertahun-tahun  mereka telah berusaha tetapi tetap gagal memberikan bukti-bukti yang boleh dijadikan asas atau dipertanggungjawabkan bagi memulakan prosiding jenayah yang membabitkan 1MDB.

Justeru itu penolakkan Usul RM430 Juta Parlimen Switzerland sangat memberi kesan kepada serangan pembangkang.  

Kita mulakan dengan usul ini dibawa oleh Ahli Parlimen Carlos Sommaruga dari Parti Sosialis Demokrat (SDP of Switzerland). 


Sommaruga diketahui mempunyai hubungan dengan beberapa tokoh pembangkang dan Pertubuhan Bukan Kerajaan Anti Kerajaan. SDP merupakan anggota International Socialist yang juga dianggotai oleh Democratic Action Party (DAP), Malaysia dan parti yang memerintah Israel kini. 


Wan Azizah dan Kiat Siang dikatakan memain peranan menimbulkan persepsi berita palsu seolah-olah wang RM430 juta adalah hak 1MDB. Mereka menggesa Ahli-ahli Parlimen Swiss memulangkan wang itu, yang didakwa daripada hasil kutipan 1MDB, yang disita oleh kerajaan Switzerland.

Mengulas usul Repatriation of Corruption Funds to the Robbed Populations bertarikh 16 Jun 2017 yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Switzerland, Carlo Sommaruga di Majlis Kebangsaan, 1MDB menjelaskan, ia dinyatakan secara umum dan menyebut nama pelbagai syarikat dan negara.

Wang berjumlah RM430 juta yang sedang dipertimbangkan oleh penggubal undang-undang Switzerland untuk dipulangkan tidak boleh dituntut oleh 1Malaysia Development Bhd (1MDB) ke­rana wang itu bukan milik mereka.

1MDB dalam satu kenyataan mengulangi sekali lagi bawa mereka tidak kehilangan wang.Menurut 1MDB, Pihak Berku­asa Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA) sendiri menyatakan bahawa hanya mereka yang `terjejas secara langsung’ oleh tindakan perantara kewangan di Switzerland sahaja yang boleh menuntut sebahagian daripada denda itu dan tuntutan tersebut hanya boleh dibuat melalui pro­ses undang-undang.

Kenyataan itu adalah merujuk kepada surat yang dihantar oleh Ahli Parlimen pembangkang, Lim Kit Siang dan Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail kepada ahli-ahli Perhimpunan Persekutuan Switzerland berhubung usul yang dibahaskan dalam Majlis Kebangsaan (Dewan Rakyat) Perhimpunan Persekutuan.



Semua ini adalah kerja-kerja pengkhianat yang mengesa ahli-ahli parlimen Swiss memulangkan wang tersebut yang sememangnya ianya sengaja didakwa sebagai hasil daripada kutipan 1MDB yang disita oleh kerajaan Switzerland. Siapa lagi jika bukan Wan Azizah dan Kit Siang.

Permintaan 72 Ahli Parlimen Pakatan Pembangkang Malaysia kepada Setiausaha Antarabangsa SDP, Peter Hug agar Ahli-ahli Parlimen Switzerland menyokong usul tersebut menunjukkan mereka mempunyai kepentingan tertentu terhadap dana tersebut kerana semua pihak sudah sedia maklum bahawa 1MDB dan kerajaan Malaysia akan menafikan bahawa duit tersebut milik mereka.


Mengulas usul Repatriation of Corruption Funds to the Robbed Populations bertarikh 16 Jun 2017 yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Switzerland, Carlo Sommaruga di Majlis Kebangsaan, 1MDB menjelaskan, ia dinyatakan secara umum dan menyebut nama pelbagai syarikat dan negara.


“Ia bukan usul khusus mengenai 1MDB atau Malaysia. Pada 30 Ogos 2017, Majlis Persekutuan Switzerland mengeluarkan analisis terperinci tentang usul itu dan Kabinet Swiss mencadangkan usul ditolak,” katanya.


Kenyataan itu antara lain, turut memberitahu, CHF104 juta dipegang di Perbendaharaan Persekutuan Switzerland.


“Jumlah itu sebenarnya mewakili jumlah yang diperintahkan sebagai penyerahan kembali keuntungan oleh FINMA terhadap bank-bank tertentu kerana dakwaan melanggar undang-undang Switzerland. Oleh itu, CHF 104 juta itu adalah hasil denda oleh FINMA terhadap bank-bank tertentu,” katanya.


Menurut 1MDB, Menteri Kewangan Switzerland, Ueli Maurer, berkata, bank-bank yang berkaitan telah membantah tindakan FINMA dan merayu tindakan berkenaan di Mahkamah Pentadbiran Persekutuan.


Menurutnya, Majlis Kebangsaan Switzerland juga berhak membahaskan sebarang usul yang dibentangkan dan membuat keputusan yang difikirkan bersesuaian oleh anggota-anggotanya.


“Ini kerana usul tersebut dinya­takan secara umum dan membabitkan pelbagai syarikat dan negara. Ia bukan satu usul khusus mengenai 1MDB atau Malaysia,” katanya.


Sementara itu, Kementerian Kewangan dalam kenyataan menjelaskan, selepas beberapa siri audit dijalankan melibatkan agensi penguatkuasaan Malaysia termasuk Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia, Peguam Negara dan agensi berkaitan menunjukkan tidak berlaku atau mengesan sebarang kehilangan dana daripada 1MDB.


“Jadi, adalah sukar bagi pihak kementerian untuk mengambil sebarang tindakan bagi membuat tuntutan daripada kerajaan Switzerland kerana wang tersebut bukan milik rakyat Malaysia seperti didakwa Wan Azizah dan Kit Siang dalam surat mereka kepada Ahli Parlimen Switzerland,” katanya.



No comments:

Post a Comment