Thursday, March 1, 2018

KENAPA AZMIN SEKAT PERUNTUKAN ADUN PAS ?



Selepas dipermainkan dalam langkah Kajang yang membawa kepada perpecahan PAS, kali ini ADUN yang masih setia kepada PAS diheret dengan satu lagi masalah yang agak berat juga untuk diperkatakan. 

Sememang Azmin memandang ADUN penuh dengan rasa cukup curiga dan berhati-hati memandangkan presiden PAS mengisytiharkan Perang terhadap Pakatan Harapan pada PRU ke 14 ini. 

Justeru itu tindakkan kerajaan Selangor menyekat peruntukan tahunan yang membabitkan 13 Ahli Dewan Undangan Negeri PAS menimbulkan pelbagai polimik politik yang bersimpang siur. 

PAS Selongor mempersoalkan slogan demokrasi yang seirng dilaung-laungkan oleh Azmin, kemana menghilang slogan demokrasi Azmin ? 

Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehan Mukhyi membangkitkan persoalan ini kepada Azmin yang selama ini sentiasa berdolak dalik tentang isu ini. 

Sallehan menegaskan, "Kita (Pas Selangor) tegaskan bahawa dalam isu kelewatan penyaluruan peruntukan tahunan kepada 13 wakil rakyat Pas ini, kita tidak akan merayu kepada kerajaan negeri termasuklah kepada Menteri Besar (Mohamed Azmin). Peruntukan itu adalah kewajipan yang perlu dilunaskan kerajaan negeri kerana ia telah diperuntukkan dalam Belanjawan Selangor yang diluluskan dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN).

Hampir dua bulan kemelut ini berlaku namun nampakanya Azmin masih lagi dengan sikapnya melengah-melengahkan perkara ini. Azmin bukan sahaja tak mahu menjawab pertanyaan isu isu peruntukan berkenaan yang dianggarkan sebanyak RM800,000 setahun tetapi beliau juga di lihat cuba mengelak dari mengadakan pertemuan untuk membincang perkara itu bersama ADUN-ADUN Pas di negeri ini.


“Sebelum ini saya sendiri ada berhubung dengan beliau (Mohamed Azmin) menerusi beliau khidmat pesanan ringkas (SMS) termasuklah menghantar pesanan WhatsApp kepada Setiausaha Politik Menteri Besar (Shuhaimi Shafiei). Saya dapat jawapan bahawa Menteri Besar akan cuba cari masa (adakan pertemuan dan perbincangan).

Adakah tindakan Azmin ini berpunca dari pimpinan PAS Pusat yang saban hari jelas menentang Pakatan rakyat dan mesra UMNO. 

Persoalannya disini mampukah Azmin mengekalkan kedudukan kerusi Menteri Besarnya andai PAS tidak lagi memberi sokongan kepadanya walaupun Pakatan menang pada PRU ke 14 nanti. 

Boleh kah Azmin berharap kepada pengkhianat PAN untuk kedudukannya itu ? 


No comments:

Post a Comment