Tuesday, January 23, 2018

TEROWONG DASAR LAUT SEMAKIN MEMBELIT LIDAH GUAN ENG



Hidup Lim Guan Eng ni boleh la dikatakan seperti Raja Namrud di mana nyamuk yang patah sayap masuk ke telinganya. Hidup dalam ketakutan sendiri, cakap merepek. Hari ni cakap lain, esok cakap lain. Nak kata gila...tak berapa gila, tapi nak kata waras, macam orang gila. 

Kalau di perati lama-lama, hidung Lim Guan Eng  boleh jadi macam Pinochio makin panjang, mana tidaknya hari-hari asyik berbohong dan membelit. Akhirnya dia sendiri terbelit dengan penipuannya.

Setiap hari dia risau penipuannya akan terdedah satu persatu, apatah lagi yang dedah itu adalah seorang yang berwibawa seperti Datuk Seri ir. Dr. Wee Ka Siong. Pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh Datuk Wee Ka Siong.

Pada satu sidang media di Bangunan MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong mendedahkan satu kenyataan dalam Buletin Mutiara yang bertarikh 4 Mac 2103, menurut kenyataan itu, Ketua Menteri, Lim Guan Eng menyatakan Zenith Construction  Sdn Bhd  bersama CRCC China mempunyai ekuiti 70 peratus dengan modal berbayar RM3.5 juta dan RM4 bilion masing-masing. 

Ini memberi maksud gabungan dua syarikat ini dalam SPV special mempunyai jumlah pegangan 70 peratus. BUCG 10 peratus, Sri Tinggi Sdn. Bhd. 10 peratus dan Juteras Sdn. Bhd 10 peratus. 

Menurut DS Wee, kaedah pemberian dan kelulusan projek ini adalah berdasar “permintaan kertas cadangan” dan bukannya secara tender terbuka sebagaimana lazimnya. Semunya dilakukan secara  “tangan bersilang” oleh Guan Eng asalkan boleh mendatangkan keuntungan.


Persolan yang seharusnya dijawab oleh Guan Eng sekarang  kemana hilangnya  Syarikat dari China yang dilantik  terdahulu? Persolan yang kedua ialah mengapa dibatalkan kontrak syarikat tersebut dan menggantikan dengan syarikat jenama fesyen? Sedangkan pembinaan terowong dasar laut ini memerlukan kepakaran dan teknologi yang tinggi dan bukan menggunakan gunting untuk mengorek terowong.

No comments:

Post a Comment