Friday, June 10, 2016

KERAJAAN SENTIASA BERUSAHA MENINGKATKAN MUTU PERKHIDMATAN AWAM


Selagi Kerajaan menyediakan perkhidmatan pengangkutan awam, orang akan menggunakan pengangkutan awam, Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Mohd Azharuddin Mat Sah, hari ini.

Bercakap pada satu temu bual media di ibu pejabat SPAD, Mohd Azharuddin berkata perkhidmatan bas di Lembah Klang terpaksa "bersaing" dengan perkembangan infrastruktur dalam pengangkutan awam seperti projek MRT dan LRT yang sedang berlangsung.

Beliau berkata SPAD mempunyai beberapa rancangan dan program untuk meningkatkan taraf perkhidmatan bas: Interim Dana Sokongan Bas Henti-henti (ISBSF) untuk memberi subsidi kepada operasi bas, manakala Transformasi Perkhidmatan Bas henti (SBST) pula  untuk menentukan kos operasi antara penyedia perkhidmatan bas , serta memasang panel maklumat di perhentian bas di sekitar Lembah Klang.

"Selain itu, kami juga sedang dalam proses membangunkan aplikasi mudah alih untuk membolehkan pelanggan untuk merancang perjalanan mereka.

"Kerajaan amat komited untuk meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam. Matlamat kami adalah untuk pengangkutan awam untuk menjadi mampu milik dan untuk ia menjadi 'hijau', di mana akan ada kurang kereta di jalan raya, "kata Mohd Azharuddin.

Beliau menegaskan bahawa terdapat kira-kira 450,000 orang-orang yang menggunakan pengangkutan awam pada waktu puncak, dan bahawa matlamat SPAD akan mencapai 500,000 menjelang akhir 2016. Beliau berkata 20 peratus daripada orang-orang yang mengambil apa-apa bentuk pengangkutan darat kini menggunakan pengangkutan awam.
"Pada tahun 2030, kami menyasarkan untuk mempunyai 40 peratus daripada orang-orang (yang menggunakan sebarang bentuk pengangkutan darat) menggunakan pengangkutan awam.

"Kita tahu bahawa perniagaan telah menjadi tidak mampan, perkhidmatan bas belum baik; oleh itu rombakan yang diperlukan. "

Perkara-perkara utama, katanya, adalah bahawa perkhidmatan bas terpaksa menjadi cekap dan tambang terpaksa berpatutan.


No comments:

Post a Comment