PENYUSUNAN SEMULA RANGKAIAN BAS HENTI-HENTI BAKAL MENINGKATKAN LIPUTAN
DAN KEBOLEHPERCAYAAN PERKHIDMATAN BAS DI GREATER KUALA LUMPUR DAN
8 koridor, 241 laluan, 2000 bas untuk menambah baik pengangkutan awam darat
Kuala Lumpur, 30 November 2015 – Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)
dalam usaha menaik taraf industri pengangkutan awam darat di Malaysia, akan
melaksanakan Bus Network Revamp (BNR) atau penyusunan semula rangkaian
perkhidmatan bas henti-henti di Greater Kuala Lumpur mulai 1 Disember 2015.
Di bawah penyusunan semula rangkaian bas ini, koridor bas sedia ada akan disusun
semula menjadi koridor yang lebih kecil berdasarkan jalan utama yang menghubungkan
Greater Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Rangkaian bas ini dibahagikan kepada 8
koridor iaitu Koridor Jalan Ipoh, Koridor Jalan Pahang, Koridor Ampang, Koridor Cheras,
Koridor Sg. Besi, Koridor Klang Lama, Koridor Lebuhraya Persekutuan dan Koridor
Damansara.
Penambahbaikan rangkaian bas ini akan mengurangkan masa menunggu bagi penumpang
semasa waktu puncak dan juga akan melihat integrasi yang lebih efisien dengan mod
pengangkutan awam lain bagi menyediakan mod perjalanan awal dan akhir kepada
komuter. Ia juga direka untuk mengurangkan ketidakseimbangan perkhidmatan bas di
Greater Kuala Lumpur dan pada masa yang sama membantu industri bas untuk kekal
mampan dengan mengurangkan bilangan pengusaha bas daripada bersaing di laluan
terpilih sahaja.
Semua bas dalam rangkaian yang disusun semula ini juga akan dilengkapi secara
berperingkat dengan Unit Onboard (OBU) sebagai peranti pengesanan GPS yang akan
dipantau melalui Sistem Hab Pemantauan Prestasi (PMHS) yang diselia oleh Pusat
Kawalan SPAD, bagi memastikan kebolehpercayaan dan kecekapan perkhidmatan.
Nombor laluan dan maklumat jadual bas akan dipaparkan dalam semua bas dan di panel
maklumat yang terletak di perhentian bas yang terpilih. Di bawah langkah ini, 3,000
panel maklumat bas telah dijadualkan untuk dipaparkan di perhentian bas di sekitar
Greater Kuala Lumpur pada tahun 2016. Sebanyak 3,700 panel maklumat lagi akan
dipaparkan secara berperingkat dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan pada 2017.
"Penyusunan semula rangkaian bas ini akan menawarkan 241 laluan dengan 2,000 unit
bas bagi menampung rangkaian yang lebih luas untuk 638,000 penumpang setiap hari.
BNR juga akan melihat kapasiti bas meningkat di laluan yang mempunyai lebih
penumpang dan pengenalan laluan baharu di kawasan yang kurang mempunyai
perkhidmatan bas. Di bawah penyusunan semula rangkaian bas ini, jarak keseluruhan
perkhidmatan bas akat meningkat kepada 9,202km, daripada daripada 7,643km
sebelum ini. Ini merupakan salah satu perubahan yang paling transformatif dalam
rangkaian bas di Greater Kuala Lumpur dalam usaha kami untuk meningkatkan
kebolehpercayaan perkhidmatan bas dan membolehkan rakyat untuk menikmati akses
pengangkutan awam yang lebih kerap dan lebih luas, "kata Tan Sri Dato Seri Dr. Syed
Hamid Albar, Pengerusi, SPAD.
LEMBAH KLANG
MENERAJUI TRANSFORMASI PENGANGKUTAN AWAM DARAT
“BNR adalah salah satu inisiatif utama di bawah NKRA (UPT) bagi mempertingkatkan
mutu pengangkutan awam bandar. Dengan perlaksanaan BNR, 128 laluan utama di
kawasan yang mempunyai permintaan perkhidmatan yang tinggi akan menikmati
kekerapan bas dari 5-30 minit pada waktu puncak, bergantung kepada keadaan lalu
lintas. Manakala, 98 laluan tempatan akan menyediakan mod perjalanan awal dan akhir
kepada penumpang bagi perjalanan jarak dekat. Selain daripada itu, 16 Bas Ekspres
Transit (BET) akan menyediakan perkhidmatan ekspres ke pusat bandar pada waktu
puncak melalui lebuhraya.
Laluan bas yang telah direka semula ini akan juga dilengkapi dengan sistem penomboran
bas yang diselaraskan berdasarkan koridor bertujuan untuk memudahkan perjalanan
penumpang. Bagi melengkapkan lagi penyusunan semula ini, perkhidmatan bas sebagai
mod pengantara ke stesen rel dan terminal akan dipertingkatkan, " kata Mohd
Azharuddin Mat Sah, Ketua Pegawai Eksekutif SPAD.
Untuk melaksanakan proses penyusunan semula ini, pihak SPAD telah menjalankan
beberapa siri tinjauan dan perbincangan dengan pihak berkepentingan termasuk
pengusaha pengusaha bas untuk menentukan bilangan operator untuk setiap laluan yang
terlibat. Proses ini juga telah mengambil kira rangkaian bas, kebolehpercayaan
perkhidmatan bas, kawasan tumpuan pusat perniagaan dan perumahan yang sedia ada,
dan bilangan penumpang bagi merekabentuk laluan bas yang lebih luas dengan
mengurangkan pertindihan perkhidmatan.
Sesi perjumpaan bersama orang awam juga telah diadakan sejak 23 November 2015 di
semua 8 koridor. Satu siri pengumuman perkhidmatan awam juga akan dilaksanakan
melalui stesen radio utama untuk meningkatkan kesedaran selanjutnya. Untuk
maklumat lanjut tentang penyusunan semula rangkaian bas, pengguna digalakkan untuk
melawat www.spad.gov.my/BNR atau menghubungi 1-800-88-7723.
ARTIKEL BERKAITAN
No comments:
Post a Comment