SPAD Mesti Menguatkuasakan Kemudahan OKU dalam Pengangkutan Awam Darat.(Hapuskan Halangan)
oleh : rmf
Sistem pengangkutan awam di dalam negara ini semakin hari semakin menunjukkan perkembangan yang cukup membangga kan. Semua perkhidmatan yang tersedia memberikan kemudahan yang baik untuk pengguna,
Bas bertukar ganti, teksi bertali arus- Semuanya memberikan satu perkhidmatan cemerlang disamping menjadi duta kecil kepada pelancong negara luar. Keramahan pengendali amat di hargai untuk meningkatkan lagi nama Malaysia sebagai p[usat perlancongan.
Disebalik kesempurnaan tersebut ada juga terdapat rakyat Malaysia yang sengaja atau tidak mahu memahami setiap peraturan yang disediakan oleh kerajaan untuk memberikan keselesaan emua pihak.
Pengangkutan awam merupakan unsur utama bagi seseorang untuk menerokai sesebuah Bandar. Sistem pengangkutan awam adalah perkhidmatan pengangkutan penumpang bersama yang sedia untuk digunakan oleh masyarakat umum, di antaranya teksi, bas, LRT, keretapi, feri dan kapal terbang.
Pengangkutan awam tidak dapat dielakkan bagi kemajuan sesebuah Negara. Ia penting kepada semua orang terutamanya bagi golongan Orang Kurang Upaya (OKU). Pengangkutan awam juga merupakan satu aspek yang penting bagi industri pelancongan di sesebuah negara sedang membangun seperti Malaysia. Pelancong bergantung kepada pengangkutan awam untuk menjelajahi sekitar Malaysia.
Satu faktor yang penting berkaitan pengangkutan awam bagi pengguna ialah kebolehaksesan, iaitu sistem pengangkutan awam yang boleh diguna dan diakses oleh semua orang, termasuk OKU, wanita mengandung, warga emas, orang berjalan dengan troli atau kereta bayi.
Di Malaysia, kebolehaksesan menjadi halangan utama bagi golongan OKU untuk menyertai aktiviti sosial dan ekonomi seharian, seperti bekerja, membeli-belah, bersenaman atau berekreasi. Kekurangan ini menjejas kualiti hidup golongan OKU.
Kebolehaksesan sistem pengangkutan awam tidak terhad pada bas sahaja, tetapi perlu mempertimbangkan infrastruktur yang sedia ada. Infrastruktur yang berkaitan adalah seperti pejalan kaki, stesen bas dan hub pengangkutan.
Sebagai contoh, walaupun bas menyediakan kemudahan bagi pengguna OKU yang berkerusi roda, tetapi pengguna kerusi roda masih tidak dapat menggunakan perkhidmatan bas itu, kerana mereka tidak dapat keluar dari rumah akibat keadaan persekitaran yang tidak mesra OKU.
Oleh yang demikian SPAD seharusnya memainkan peranan penting dan peraturan tegas bagi memastikan kemudahan OKU dapat disediakan dengan selesa di setiap Pengangkutan awam didalam negara ini.
Sebagai contoh , di KTMB seharusnya meyediakan kemudahan OKU bermula dari setesen sehingan destinasi dan disampaing tempat duduk OKU yang tidak dijual kepada pernumpang lain. Pengalaman saya yang betolak dari Batu Gajah ke KL Sentral telah memperlihatkan bagaikaman ETS yang menjual tempat duduk OKU kepada penumpang lain, disampaing ruang kaki digunakan untuk meletakkan barangan.
SPAD dengan kuasa yang ada untuk mempertingkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam hendaklah melakukan pemantauan dan mengenakan satu peraturan tegas agar golongan OKU mempunyai layanan yang sewajarnya bila berada di dalam pengangkutan awam.
Penguatkuasaan melalui akta yang baru iaitu mewajibkan penmyediaan tempat khas ini seharusnya diperketatkan agar perkhidmatan pengangkutan awam dapat seiring dengan kemajuan pembangunan ekonomi negara.
Ketika ini kita masih lagi mendengar bagaimana golongan ini di manipulasikan oleh syarikat syarikat bas express, teksi, Keretapi dan lain lain pengangkutan yang disediakan. Dimasa akan datang SPAD semestinya membuat satu kajian dasar yang kukuh untuk memperkasakan pengangkutan awam sebagai satu sistem, yang terbaik untuk semua golongan. Seterusnya menjadikan Malaysia sebuah negara yang mesra pengguna dalam apa juga aspek perkhidmatan.
https://rmf7.wordpress.com/2015/01/28/spad-mesti-menguatkuasakan-kemudahan-oku-dalam-pengangkutan-awam-darat-hapuskan-halangan/
oleh : rmf
Sistem pengangkutan awam di dalam negara ini semakin hari semakin menunjukkan perkembangan yang cukup membangga kan. Semua perkhidmatan yang tersedia memberikan kemudahan yang baik untuk pengguna,
Bas bertukar ganti, teksi bertali arus- Semuanya memberikan satu perkhidmatan cemerlang disamping menjadi duta kecil kepada pelancong negara luar. Keramahan pengendali amat di hargai untuk meningkatkan lagi nama Malaysia sebagai p[usat perlancongan.
Disebalik kesempurnaan tersebut ada juga terdapat rakyat Malaysia yang sengaja atau tidak mahu memahami setiap peraturan yang disediakan oleh kerajaan untuk memberikan keselesaan emua pihak.
Pengangkutan awam merupakan unsur utama bagi seseorang untuk menerokai sesebuah Bandar. Sistem pengangkutan awam adalah perkhidmatan pengangkutan penumpang bersama yang sedia untuk digunakan oleh masyarakat umum, di antaranya teksi, bas, LRT, keretapi, feri dan kapal terbang.
Pengangkutan awam tidak dapat dielakkan bagi kemajuan sesebuah Negara. Ia penting kepada semua orang terutamanya bagi golongan Orang Kurang Upaya (OKU). Pengangkutan awam juga merupakan satu aspek yang penting bagi industri pelancongan di sesebuah negara sedang membangun seperti Malaysia. Pelancong bergantung kepada pengangkutan awam untuk menjelajahi sekitar Malaysia.
Satu faktor yang penting berkaitan pengangkutan awam bagi pengguna ialah kebolehaksesan, iaitu sistem pengangkutan awam yang boleh diguna dan diakses oleh semua orang, termasuk OKU, wanita mengandung, warga emas, orang berjalan dengan troli atau kereta bayi.
Di Malaysia, kebolehaksesan menjadi halangan utama bagi golongan OKU untuk menyertai aktiviti sosial dan ekonomi seharian, seperti bekerja, membeli-belah, bersenaman atau berekreasi. Kekurangan ini menjejas kualiti hidup golongan OKU.
Kebolehaksesan sistem pengangkutan awam tidak terhad pada bas sahaja, tetapi perlu mempertimbangkan infrastruktur yang sedia ada. Infrastruktur yang berkaitan adalah seperti pejalan kaki, stesen bas dan hub pengangkutan.
Sebagai contoh, walaupun bas menyediakan kemudahan bagi pengguna OKU yang berkerusi roda, tetapi pengguna kerusi roda masih tidak dapat menggunakan perkhidmatan bas itu, kerana mereka tidak dapat keluar dari rumah akibat keadaan persekitaran yang tidak mesra OKU.
Oleh yang demikian SPAD seharusnya memainkan peranan penting dan peraturan tegas bagi memastikan kemudahan OKU dapat disediakan dengan selesa di setiap Pengangkutan awam didalam negara ini.
Sebagai contoh , di KTMB seharusnya meyediakan kemudahan OKU bermula dari setesen sehingan destinasi dan disampaing tempat duduk OKU yang tidak dijual kepada pernumpang lain. Pengalaman saya yang betolak dari Batu Gajah ke KL Sentral telah memperlihatkan bagaikaman ETS yang menjual tempat duduk OKU kepada penumpang lain, disampaing ruang kaki digunakan untuk meletakkan barangan.
SPAD dengan kuasa yang ada untuk mempertingkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam hendaklah melakukan pemantauan dan mengenakan satu peraturan tegas agar golongan OKU mempunyai layanan yang sewajarnya bila berada di dalam pengangkutan awam.
Penguatkuasaan melalui akta yang baru iaitu mewajibkan penmyediaan tempat khas ini seharusnya diperketatkan agar perkhidmatan pengangkutan awam dapat seiring dengan kemajuan pembangunan ekonomi negara.
Ketika ini kita masih lagi mendengar bagaimana golongan ini di manipulasikan oleh syarikat syarikat bas express, teksi, Keretapi dan lain lain pengangkutan yang disediakan. Dimasa akan datang SPAD semestinya membuat satu kajian dasar yang kukuh untuk memperkasakan pengangkutan awam sebagai satu sistem, yang terbaik untuk semua golongan. Seterusnya menjadikan Malaysia sebuah negara yang mesra pengguna dalam apa juga aspek perkhidmatan.
https://rmf7.wordpress.com/2015/01/28/spad-mesti-menguatkuasakan-kemudahan-oku-dalam-pengangkutan-awam-darat-hapuskan-halangan/
No comments:
Post a Comment